Serwis czystejeziora.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej, lub pomiń odczytywanie polityki cookies. W przypadku nie wyrażenia zgody na przesyłanie cookies nie jesteśmy stanie zagwarantować poprawnej funkcjonalności strony.

Ośrodek wypoczynkowy Bajka


Promocja agroturystyki
Jeśli idzie o gospodarstwa agroturystyczne, to mimo ich rozkwitu w Polsce w ostatnich latach, żadne przepisy prawne nie zawierają pojęcia działalności agroturystycznej.
Mimo to taka działalność może opierać się na kilku ustawach w zależności od ilości udostępnianych miejsc noclegowych - między innymi na Ustawie o usługach turystycznych, Ustawie o działalności gospodarczej i Ustawie podatkowej.
Również nie jest obowiązkowa certyfikacja gospodarstw agroturystycznych.

Niekoniecznie brak uwarunkowań prawnych musi być dobre

Mimo to część właścicieli gospodarstw agroturystycznych ma świadomość, że brak tych uwarunkowań, zwłaszcza dotyczących certyfikacji nie musi ułatwiać im życia, przede wszystkim jeśli idzie o promocję. Nieprzypadkowo zatem powstała przed laty Polska Federacja Turystyki Wiejskiej "Gospodarstwa Gościnne" i regionalne stowarzyszenia agroturystyczne. Ta pierwsza organizacja wprowadziła swoją (nieobowiązkową) certyfikację gospodarstw agroturystycznych z sympatycznym logo. Organizacje regionalne mogą znacznie ułatwić wspólne promowanie się gospodarstw, choćby na targach turystycznych, gdzie stoiska na ogół są dosyć drogie. Dobrymi przykładami wspólnej promocji są warmińsko-mazurskie i mazowieckie.

Dobrą promocją ambitniejszych gospodarstw agroturystycznych stało się zaistnienie Europejskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego, która jest alternatywą unijnych certyfikatów związanych z produktem kulinarnym. Na wielu polskich gospodarstwach agroturystycznych wiszą już tablice z charakterystycznym białym kucharskim czepkiem na niebieskim tle. Na mapie sieci do najaktywniejszych należą: Polska, Szwecja, Norwegia i Białoruś.

W krajach europejskich pojęcie turystki kojarzy się różnie - nie tylko z otoczeniem geograficzno-przyrodniczym i zabytkami. Wielu turystów przyjeżdża przede wszystkim na lokalne festyny, które czasem mają swoje korzenie historyczne - tu w stoiskach (straganach) chętnie promują się gospodarstwa agroturystyczne.

Niekoniecznie wspólnie

Rzecz jasna, uniformizacja w promocji gospodarstwa agroturystycznego może dać wymierne korzyści, ale nie mniej ważny jest indywidualny wyróżnik. Tu gospodarstwa prześcigają się w pomysłach, począwszy od zagospodarowania otoczeni, poprzez propozycje kulinarne i rozrywkowe, bo działania kulturalne i edukacyjne.

Turysta chce coraz częściej wiedzieć, czy w gospodarstwo pomoże w poznawaniu lokalnej historii, czy ma wyżywienie ekologiczne, czy zapewnia rozrywki, choćby w postaci koncertów piosenki poetyckiej. Coraz bardziej popularne w gospodarstwach jest jeździectwo. Normą jest zapas rowerów i funkcja informacji turystycznej.

Toteż warto docenić mimo wszystko dwa aspekty promocji prywatnych podmiotów turystycznych - zbiorowy i indywidualny.

Artykuł powstał przy współpracy z gospodarstwem agroturystycznym Konstantów - http://www.konstantow.pl/

Polecamy fajne miejsca na wakacje :)



Copyright В© 2015 Kraina czystych jezior. Wszelkie prawa zastrzeЕјone. All Rights Reserved.
Zakaz kopiowania i powielania zamieszczonych treЕ›ci.