5 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę wybierając trasę rowerową
1. Długość trasy. Tak, to oczywiste, ale najlepiej zacząć od podstaw. Jak długą trasę chcemy zaplanować? Ile kilometrów pokonywaliśmy w trakcie poprzednich wycieczek – i jak się czuliśmy? Jakie mamy średnie tempo jazdy – ile kilometrów pokonujemy w godzinę i przez ile godzin potrafimy tak jechać? Ważne, by wiedzieć ile mniej więcej czasu zajmie nam przejechanie całej trasy i poszczególnych jej odcinków. Kontrola etapów da nam możliwość ewentualnego zrewidowania naszych wycieczkowych planów, gdyby okazały się zbyt ambitne jak na nasze możliwości.
2. Stromizny. Tutaj przydadzą nam się albo specjalistyczne mapy terenowe albo internetowe narzędzia pozwalające obliczyć jaką część planowanej trasy będziemy jechać pod górę, a jaką zjeżdżać z górki. Szybki rzut oka na mapę fizyczną z poziomicami pozwoli ustalić jak strome są podjazdy: ich pokonanie na tradycyjnym rowerze może stanowić wyzwanie dla mniej wyczynowych kolarzy-amatorów. Posiadacze rowerów elektrycznych nie muszą się tym przejmować; nie straszny im żaden podjazd.
3. Cel. Zarówno cel w znaczeniu miejsca do którego dojechać, jak i sensu całej wycieczki. Jeśli chcemy osiągnąć jakiś konkretny punkt, warto obejrzeć na mapach całą okolicę. A nuż znajdzie się niedaleko coś wartego zobaczenia? Poza tym można tak zaplanować wycieczkę, by nie wracać do domu tą samą drogą – to nudne! Kilka dodatkowych kilometrów może się opłacić, bo nowe miejsca są interesujące.
4. Po co jedziemy na wycieczkę? Czy, jak w punkcie trzecim, chodzi o osiągnięcie jakiegoś fizycznego celu, jakiegoś punktu na mapie, czy raczej o samą podróż albo o wysiłek fizyczny na świeżym powietrzu? Zależnie od odpowiedzi na to pytanie możemy wybrać różne rowery: do dalekich wycieczek krajoznawczych albo ekstremalnej jazdy górskiej lepiej nada się rower elektryczny, jednak dla fanom intensywnego wysiłku poleca się pozostanie przy tradycyjnych szosówkach. O tym, jak przerobić rower na elektryczny można przeczytać gdzie indziej, jednak warto o tym pomyśleć, jeśli zobaczyliśmy już wszystko w naszej okolicy, a nasza kondycja nie pozwala nam na dłuższe wypady.
5. Teren. Na końcu warto zwrócić uwagę, po jakich drogach przebiega nasza trasa i czy nasz rower się do takich dróg nadaje. Choć na rowerze górskim można bardzo wygodnie jeździć po żwirze czy piachu, to na tak zwanej kolażówce będzie nieco problematyczne. Z kolei damki są świetne do jeżdżenia po mieście i stawania na światłach, ale nijak nie sprawdzą się na rajd po województwie świętokrzyskim czy jakichkolwiek innych pagórkach. To czy będziemy jechać asfaltem, czy leśnymi ścieżkami zależy od nas, warto jednak wiedzieć, czego możemy się spodziewać po drogach na czekającej nas trasie.
Views: 0