Jaka powinna być rozciągliwość lin jachtowych?
Rozciągliwość lin mierzy się za pomocą procentów i jest ona podawana jako współczynnik wydłużenia. Oznaczenia są bardzo proste – jeśli dana lina jest oznaczona współczynnikiem 5%, oznacza to, że rozciągnie się o tę wartość. Pięciometrowy przedmiot może zatem rozciągnąć się na dodatkowych 25 centymetrów. Jest to czasami bardzo przydatne rozwiązanie, jednak wydłużenie należy brać pod uwagę na przykład podczas cumowania. Zbyt długa lina może bowiem wystawić jacht na zagrożenie obicia się o nabrzeże.
Oplot czy brak oplotu? Czym jest i czy go wybrać?
Oplot jest elementem zabezpieczającym rdzeń liny przed zniszczeniami, a także procesem erozji. Potrafi ponadto zwiększyć przyczepność, a dodatkowo zwiększa komfort użytkowania. Liny żeglarskie są bowiem wówczas łatwiejsze do chwycenia i utrzymania, a także lepiej trzymają się na knagach. Warto zatem wybrać model z oplotem. Obecnie materiałem użytkowanym do produkowania osłony są sztuczne włókna, takie jak poliester bądź włókna dyneema.
Do czego nadadzą się liny z dyneemy?
Dyneema jest polietylenem, który cechuje się ogromną wytrzymałością na zniszczenia. Jest użytkowany jako składnik kamizelek kuloodpornych, ale także implantów medycznych oraz lin wspinaczkowych. Spotyka się go także w żeglarstwie, gdzie jest częstym składnikiem olinowania. Jest wyjątkowo odporny na ścieranie, a dodatkowo jest bardzo mało rozciągliwy. Niestety charakteryzuje się wysokimi kosztami zakupu, ale jest to odpowiedni stosunek ceny do najwyższej jakości.
Charakterystyka lin kewlarowych – jakie są ich cechy charakterystyczne?
Kewlar jest poliamidem wynalezionym w 1965 roku. Jest znany przede wszystkim jako główny składnik budulcowy kamizelek kuloodpornych, gdyż cechuje się bardzo dużą wytrzymałością. Stosuje się go także w sporcie, zwłaszcza do powłok nart, a także w rakietach tenisowych. Kewlar ma też zastosowanie w żeglarstwie, gdzie jest składnikiem lin jachtowych. Charakteryzują się one ogromną odpornością na ścieranie, palność i złamanie, jednak jest stosunkowo słabo odporny na promienie słoneczne. Należy zatem wybierać liny z odpowiednim oplotem. Trzeba też zaznaczyć, że kewlar stosunkowo słabo się topi i szybko staje się sztywny, więc obecnie bywa stosowany coraz rzadziej.
Gdzie będą odpowiednie liny poliestrowe?
Poliester jest najtańszym materiałem do produkcji lin i dlatego cieszy się dużą popularnością. Warto tutaj zaznaczyć, że niski koszt to nie jedyna zaleta tego materiału. Nie poddaje się promieniom UV ani różnego rodzaju chemikaliom, jest też odporny na rozciąganie. Trudno się ściera, więc będzie odpowiedni nawet do intensywnego użytkowania. Po zmoczeniu zachowuje sprężystość i miękkość, a przy tym nie unosi się na wodzie. To bardzo uniwersalny typ liny, który na pewno odpowie wielu żeglarzom.
Odpowiednie liny żeglarskie mogą znacząco podnieść komfort żeglowania lub wręcz przeciwnie – dodatkowo wszystko utrudnić. Warto zatem zdecydować się na olinowanie dobrej jakości, które będzie dobrze służyło przez długie lata.
Views: 1