Serwis czystejeziora.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej, lub pomiń odczytywanie polityki cookies. W przypadku nie wyrażenia zgody na przesyłanie cookies nie jesteśmy stanie zagwarantować poprawnej funkcjonalności strony.

Ośrodek wypoczynkowy Bajka


Morsowanie w listopadzieLato trwa jeszcze wprawdzie w najlepsze, ale to właśnie sierpień jest najlepszym miesiącem na podjęcie decyzji o rozpoczęciu przygody z morsowaniem. Dlaczego? Morsowanie jest procesem długotrwałym – nie jedno czy kilku razową przygodą. By odczuć jego pozytywne efekty dla organizmu trzeba wytrwałości i systematyczności, a idealnym miesiącem na początek zamoczenia się w chłodnej wodzie jest koniec właśnie sierpnia, gdy woda ma już temperaturę 18-19 stopni.

Na start warto rozejrzeć się w swojej okolicy za bliskim i w miarę czystym jeziorem, w którym będzie można zacząć się morsować. Jeśli nie mieszka się w okolicy jezior to tutaj  podpowiadamy Wam kilka takich miejscówek z noclegami dla morsów, które mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.
 
Ważne: jeśli towarzyszą nam jakiekolwiek choroby przewlekłe, trzeba bezwzględnie zasięgnąć opinii lekarza, co do tego, czy ten dość ekstremalny sport nie pogorszy stanu naszego zdrowia. Upewnijmy się o tym jeszcze na długo przed właściwą zimą.  
 

Co zabrać na morsowanie?

 
Podczas morsowania przyda nam się kilka podstawowych rzeczy, które zwiększą i komfort i bezpieczeństwo tej zdrowej atrakcji zimowej:
  • plecak,
  • ręcznik z kapturem (w sklepach można znaleźć specjalne ręczniki dla morsów lub tzw. poncho do morsowania)
  • termometr do mierzenia temperatury wody
  • klapki lub buty wodne do morsowania , jeśli zamierzamy wejść do wody w obuwiu
  • Nie zaszkodzi zabranie czapki, by ubrać ją zaraz po wyjściu z wody
  • krzesełko turystyczne, na którym w razie niepogody można zostawić ubranie, najlepiej schowane w torbie/plecaku. Krzesełko świetnie sprawdza się wtedy, gdy nie chcemy czystych ubrań kłaść np. na mokrym pomoście czy wilgotnym piasku plaży.
Pierwszą wyprawę nad jezioro dobrze przygotować na początek września. Woda nie jest jeszcze lodowata i da się w niej spokojnie przepłynąć – odległości nie są tu istotne, ważne by nie stać w miejscu i mieć zanurzone całe ciało. Kto odważniejszy powinien również zanurkować. Osobom moczącym głowę podczas pływania polecamy zaopatrzenie się w dobrej jakości zatyczki do uszu.
 
Morsowanie w październiku - można trafić na piękną pogodę Morsowanie w grudniu - przyda się taki ciepły ręcznik z kapturem
 
Nasze już dwuletnie doświadczenie nauczyło nas, że nie ma większej potrzeby rozgrzewania się przed morsowaniem, lepiej sprawdzi się rozruch w postaci biegu lub rozciągania się po wyjściu z wody.
 
Zasadą nr 1 jest jak najszybsze wejście do wody dlatego polecamy pomosty z drabinkami, jednocześnie zdecydowanie odradzamy skakanie na główkę!
 
Po szybkim zejściu należy zacząć płynąć na „pełnym gazie” i zwolnić dopiero, jak przestanie się czuć chłód (dotyczy to oczywiście tylko sytuacji gdy zaczynamy morsować końcem sierpnia czy we wrześniu!). Jeśli nie potraficie pływać, korzystajcie wyłącznie z kąpielisk, gdzie spadek w kierunku głębi jest łagodny i jak najdłuższy. Nie stójcie w miejscu tylko chodźcie, biegajcie i ruszajcie się w wodzie, nie bojąc się zamoczyć ramion.
 
Najlepsze efekty morsowania osiągnie się, bywając nad wodą raz w tygodniu przez całą jesień, zimę i wiosnę.
 
Kto więc ma ochotę zacząć – już czas :)
 

Polecamy fajne miejsca na wakacje :)




Copyright В© 2015 Kraina czystych jezior. Wszelkie prawa zastrzeЕјone. All Rights Reserved.
Zakaz kopiowania i powielania zamieszczonych treЕ›ci.